BalcaniCooperazione

martedě 07 aprile 2020 02:37

Osservatorio Caucaso


 

Smijenjeno vodstvo Hrvatske televizije

10.12.2009    Da Osijek, scrive Drago Hedl
Vanja Sutlic
Smjena dojučerašnjeg čelnog čovjeka HRT-a i skori odlazak glavne urednice Informativnog programa, nisu provedeni po političkom diktatu vlasti. Naprosto, niz afera, skandala, različitih kriminalno-korupcijskih afera i nepodnošljivo stanje u tom javnom medijskom servisu doveli su do situacije u kojoj je jedini logičan potez kojeg je moglo povući Programsko vijeće bilo smjena čelnih ljudi.
Vanja Sutlić, koga su mediji već prozvali "najgorim ravnateljem u povijesti Hrvatske televizije" u utorak je smijenjen s dužnosti. Istu sudbinu, zbog bolesti, privremeno je izbjegla urednica Informativnog programa Hloverka Novak Srzić, ali je njen odlazak samo pitanje dana. Tako je završila prilično duga agonija izrazito lošeg stanja u najutjecajnijoj medijskoj kući u Hrvatskoj, koju su u vrijeme prvog hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana zvali "katedralom hrvatskog duha".

Smjena dojučerašnjeg čelnog čovjeka HRT-a i skori odlazak glavne urednice Informativnog programa, nisu provedeni po političkom diktatu vlasti. Naprosto, niz afera, skandala, različitih kriminalno-korupcijskih afera i nepodnošljivo stanje u tom javnom medijskom servisu doveli su do situacije u kojoj je jedini logičan potez kojeg je moglo povući Programsko vijeće bilo smjena čelnih ljudi. To tijelo koje ima 11 članova, temeljem Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji "zastupa i štiti interes javnosti provođenjem nadzora i unapređenjem radijskog i televizijskog programa" i, temeljem javnog natječaja, imenuje i razrješava čelne ljude HRT-a.
Čini se da je kap koja je prelila čašu bila rasistička izjava sad već bivšeg ravnatelja Sutlića kada je jednu poznatu novinarku, svojedobno dopisnicu HRT-a iz Beograda, inače udanu za Srbina, nazvao "četničkom kurvetinom".

Kad je četvero novinara HRT-a, sredinom listopada, javno progovorilo o tom Sutlićevom ispadu, javnost je ostala potpuno zgrožena. Jednako zgroženi bili su i političari, a predsjednik Republike Stjepan Mesić rekao je kako, pokaže li se točnim da je Sutlić tako govorio o novinarki, to "zasigurno neće proći nekažnjeno".

No, Sutlić je tada krenuo u protuofenzivu, proglasio je navode četvero novinara izmišljotinom i zbog, kako je tvrdio, iznošenja neistina u javnost, pripremio im otkaz. Tada su se međutim pobunili i drugi novinari, a kap je prelila čašu kada je glavna urednica Informativnog programa, Hloverka Novak Srzić ekspresno smijenila novinarku, voditeljicu emisije Dossier.hr, zbog toga što je ugostila jednog politologa koji je vrlo kritički govorio o isprepletenosti i vezama mafije i politike u Hrvatskoj. Nekoliko desetaka novinara tada je prosvjedovalo u zgradi Hrvatske televizije, stavivši na usta ambalažnu ljepljivu traku i držeći u ruci list bijelog papira, kako bi upozorili na cenzuru koja vlada na HRT-u.

No, to nikako nisu bili svi razlozi zbog kojih je moralo otići vodstvo HRT-a. Rezultati istraživanja agencije AGB Nielsen pokazali su da je gledanost Hrvatske televizije značajno pala i da ju je konkurencija, pogotovo komercijalna Nova TV, prestigla. Ono što je bio zaštitni znak HRT-a, njihova središnja informativna emisija Dnevnik, koja je po gledanosti bila uvijek daleko ispred konkurencije, sada je također dovedeno u pitanje. Dok je 2007. gledanost glavne informativne emisije HTV-a bila gotovo 44 posto, sada je pala na tek nešto više od 34 posto. Konkurentski Dnevnik Nove TV u tom je razdoblju zabilježio značajan porast i s gotovo 33 posto gledanosti na korak se približio ranije nedostižnoj Hrvatskoj televiziji.

Uz to, ni financijski rezultati HRT-a, koji zapošljava oko 3.600 radnika, nisu sjajni pa se najavljuje velik broj otkaza. Za sada nitko ne želi govoriti koliko će ljudi ostati bez posla, no te se brojke mjere u stotinama. Još je bivši glavni ravnatelj HTV-a, Mirko Galić, danas ambasador Hrvatske u Francuskoj, govorio da je na HRT-u oko tisuću ljudi viška. Ekonomska kriza i u Hrvatskoj vrlo izražena recesija, te značajan pad prihoda HRT-a od marketinga, sada su tu odluku, koju ni jedna uprava do sada nije željela donijeti, nametnuli kao neminovnost.
HRT su, dok je na njegovu čelu bio Vanja Sutlić, potresale i različite financijske afere – od netransparentnog naručivanja skupe vanjske produkcije (posebno domaćih televizijskih "sapunica"), do toga da su neki voditelji ozbiljnih informativnih emisija imali vlastite tvrtke koje su surađivale s HRT-om.

Dok su novine svakodnevno pisale o aferama na HRT-u, pukla su još dva skandala koja su ozbiljno uzdrmale poziciju Vanje Sutlića i Hloverke Novak Srzić. Sutlić se, bez obzira na krizu i najavu otpuštanja velikog broja zaposlenih na HRT-u upustio u kupovinu skupocjene jahte, a na kući u kojoj živi Hloverka Novak Srzić, za vrijeme proslave rođendana njenog sina, bila je istaknuta ustaška zastava. I ta dva skandala pridonijela su daljnjem rušenju njihova osobnog ugleda, koji je ionako bio dramatično poljuljan.

Iako utjecaj politike na najvažniji medij, Hrvatsku televiziju, ni približno više nije onakav kakav je bio u vrijeme Franje Tuđmana, ona sigurno i dalje pokušava, kolikogod je to moguće, kontrolirati njenu uređivačku politiku. Smjena Sutlića s čela HRT-a i skori odlazak glavne urednice Informativnog programa Hrvatske televizije, sada su otvorili bitku za njihove nasljednike. Odlazak čelnih ljudi HRT-a dogodio se usred kampanje za izbor predsjednike Republike (ti su izbori 27. prosinca), a s obzirom na proceduru izbora vodstva HRT-a, sasvim je izvjesno da će Hrvatska prije dobiti predsjednika Republike, nego novo čelništvo HRT-a. A to znači i da će novi predsjednik Republike, bar lobiranjem, pokušati na to mjesto dovesti svog čovjeka od povjerenja. Ne treba sumnjati ni da će slične namjere imati i aktualna premijerka Jadranka Kosor, koja je prije odlaska u visoku politiku, prije desetljeća i pol, radila kao novinarka u sklopu HRT-a, u informativnom programu Hrvatskog radija.

per il lettore